Web Hosting Domain Names dnHost Site
Προηγμένη αναζήτηση Αναζητήστε τη γνωσιακή βάση

Συχνές ερωτήσεις για το ηλεκτρονικό εμπόριο

Προβολές: 10023 Τελευταία ενημέρωση: 04/09/2017 13:45 0 Βαθμολογία/ Χρήστες

E-commerce, τι είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο;

Ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί μια ολοκληρωμένη συναλλαγή που πραγματοποιείται μέσω του διαδικτύου χωρίς να είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία των συμβαλλομένων μερών, δηλαδή του πωλητή και του αγοραστή, οι οποίοι μπορούν να βρίσκονται ακόμα και σε διαφορετικές χώρες. Είναι οποιαδήποτε συναλλαγή που ενέχει Διαδικτυακή δέσμευση για αγορά η πώληση αγαθών ή υπηρεσιών . Ηλεκτρονικό εμπόριο θεωρούνται επίσης και οι συναλλαγές μέσω τηλεφώνου και Φαξ. 

Ποιες οι έννοιες του προμηθευτή, του καταναλωτή και των μέσων επικοινωνίας εξ αποστάσεως; 

Προμηθευτής (πωλητής) είναι κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που ενεργεί μέσα στα πλαίσια της επαγγελματικής του δραστηριότητας. Καταναλωτής (αγοραστής) είναι κάθε φυσικό πρόσωπο που ενεργεί για λόγους , οι οποίοι δεν εμπίπτουν στα πλαίσια της επαγγελματικής δραστηριότητας.

Μέσο επικοινωνίας εξ αποστάσεως είναι κάθε μέσο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη σύναψη σύμβασης μεταξύ προμηθευτή και καταναλωτή χωρίς την αυτοπρόσωπη και ταυτόχρονη παρουσία τους.


Τι είναι η σύμβαση εξ αποστάσεως; 

Η εξ αποστάσεως σύμβαση είναι αυτή που συνάπτεται μεταξύ ενός προμηθευτή και ενός καταναλωτή και για την κατάρτιση της οποίας ο προμηθευτής χρησιμοποιεί αποκλειστικά ένα ή περισσότερα μέσα επικοινωνίας εξ αποστάσεως, μέχρι και τη στιγμή σύναψης της σύμβασης .


Ποιες πληροφορίες πρέπει να έχει στη διάθεσή του ο καταναλωτής σε σχέση με τον προμηθευτή προτού δεσμευθεί από μια εξ αποστάσεως σύμβαση; 

Ο καταναλωτής πρέπει να έχει απαραίτητα στη διάθεσή του στοιχεία που αφορούν τον προμηθευτή ή τον αντιπρόσωπο του προμηθευτή, όπως την ταυτότητα, την κύρια δραστηριότητά του, τη γεωγραφική διεύθυνση στην οποία είναι εγκατεστημένος, το εμπορικό μητρώο στο οποίο είναι εγγεγραμμένος ο προμηθευτής, τον αριθμό καταχώρησής του αν είναι καταχωρημένος σε μητρώο καθώς και τα στοιχεία της αρμόδιας εποπτεύουσας αρχής αν η δραστηριότητα του προμηθευτή υπόκειται σε καθεστώς έγκρισης.


Ποιες πληροφορίες πρέπει να έχει στη διάθεσή του ο καταναλωτής σε σχέση με υπηρεσία/προϊόν προτού δεσμευθεί από μια εξ αποστάσεως σύμβαση; 

Ο καταναλωτής πρέπει να έχει απαραίτητα στη διάθεσή του την περιγραφή των κυριοτέρων χαρακτηριστικών στοιχείων της υπηρεσίας/προϊόντος, το συνολικό τίμημα που πρέπει να πληρώσει συμπεριλαμβανομένων όλων των συναφών τελών, επιβαρύνσεων και δαπανών και όλων των φόρων, τις ρυθμίσεις σχετικά με την πληρωμή και την εκτέλεση της σύμβασης, το τυχόν ειδικό επιπλέον κόστος που συνεπάγεται για τον καταναλωτή η χρήση των μέσων επικοινωνίας εξ αποστάσεως και εάν αυτό το επιπλέον κόστος χρεώνεται. Επίσης πρέπει να έχει στη διάθεσή του την προθεσμία και τους όρους υπαναχώρησής του.


Τι είναι το δικαίωμα υπαναχώρησης; 

Το δικαίωμα της υπαναχώρησης είναι το δικαίωμα που παρέχεται στον καταναλωτή να αποσυρθεί μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα από την σύμβαση αφού έχει καταρτισθεί.


Πώς ασκείται το δικαίωμα υπαναχώρησης; 

Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό δίκαιο (Οδηγία 97/7/ΕΚ άρθρο 6) ο καταναλωτής-χρήστης του Διαδικτύου διαθέτει προθεσμία τουλάχιστον επτά ημερολογιακών ημερών για να υπαναχωρήσει, χωρίς καμία ποινή και χωρίς να αναφέρει αιτιολογία από την εξ αποστάσεως σύμβαση . Η αντίστοιχη προθεσμία αναιτιολόγητης υπαναχώρησης στο Ελληνικό δίκαιο ( άρθρο 4 παρ. 10 Νόμος 2251/1994) είναι δέκα εργάσιμες. Η προθεσμία εντός της οποίας μπορεί να ασκηθεί το δικαίωμα υπαναχώρησης αρχίζει να μετράται είτε από την ημέρα σύναψης της σύμβασης εξ αποστάσεως είτε από την ημέρα που ο καταναλωτής παρέλαβε τους συμβατικούς όρους και τις πληροφορίες.


Υπάρχουν εξαιρέσεις ως προς το δικαίωμα της υπαναχώρησης; 

Το δικαίωμα υπαναχώρησης δεν εφαρμόζεται στις συμβάσεις των οποίων η εκτέλεση έχει ολοκληρωθεί πλήρως και από τα δύο μέρη με ρητή αίτηση του καταναλωτή προτού ασκήσει ο καταναλωτής το δικαίωμα υπαναχώρησης.

Δεν ασκείται σε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες η τιμή των οποίων εξαρτάται από διακυμάνσεις της κεφαλαιαγοράς επί των οποίων ο προμηθευτής δεν έχει καμία επίδραση και μπορεί να επέλθουν κατά τη διάρκεια της προθεσμίας υπαναχώρησης π.χ. υπηρεσίες που αφορούν πράξεις συναλλάγματος, τίτλους της χρηματαγοράς, διαπραγματεύσιμους τίτλους, μερίδια οργανισμών συλλογικών επενδύσεων και άλλα. 

Επίσης εξαιρούνται από την υπαναχώρηση ασφαλιστήρια συμβόλαια ταξιδιών και αποσκευών ή παρόμοια βραχυπρόθεσμα ασφαλιστήρια συμβόλαια με διάρκεια μικρότερη του ενός μηνός.


Τι είναι η ασφάλεια στις εξ αποστάσεως συμβάσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου; 

Ασφάλεια στις εξ αποστάσεως συμβάσεις αποτελεί η μη γνωστοποίηση ή διαρροή σε τρίτους των προσωπικών δεδομένων του καταναλωτή, όπως είναι τα προσωπικά στοιχεία του, ο αρθμός της πιστωτικής του κάρτας κλπ. τα οποία συλλέγονται από τον προμηθευτή κατά τη διάρκεια σύναψης της σύμβασης με ηλεκτρονικά μέσα.


Είναι υποχρεωτική η ασφάλεια στο ηλεκτρονικό εμπόριο; 

Ο προμηθευτής οφείλει να λαμβάνει τα ενδεδειγμένα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα προκειμένου να προστατεύεται η ασφάλεια των υπηρεσιών του. Τα μέτρα αυτά είναι οι όροι των on line συμβάσεων, η ασφαλής σύνδεση με την τράπεζα και οι προστατευμένες περιοχές να έχουν κάλυψη ισχύος ψηφιακού πιστοποιητικού. 

Τα παραπάνω μέτρα πρέπει να κατοχυρώνουν επίπεδο ασφαλείας ανάλογο προς τον κίνδυνο παραβίασης του δικτύου. Σε περίπτωση ύπαρξης ιδιαίτερου κινδύνου παραβίασης της ασφάλειας του δικτύου στο οποίο γίνεται η συναλλαγή ο προμηθευτής οφείλει να ενημερώνει τους καταναλωτές για τον κίνδυνο αυτό .


Τι είναι η ηλεκτρονική πληρωμή; 

Ηλεκτρονική πληρωμή αποτελούν οι εξής τρόποι εκκαθάρισης των διαδικτυακών συναλλαγών: 1. η ηλεκτρονική καταβολή μέσω της ηλεκτρονικής μεταφοράς κεφαλαίων ( e- banking), 2. η χρήση πιστωτικών καρτών και 3. η ύπαρξη ηλεκτρονικού χρήματος. 

Η διαδικασία πληρωμής μέσω ηλεκτρονικού χρήματος στην Ελλάδα δεν έχει προχωρήσει ακόμα σε πρακτική εφαρμογή.


Πώς προστατεύεται ο καταναλωτής στις περιπτώσεις πληρωμής με κάρτα; 

Προληπτικά ο καταναλωτής για να προστατευθεί από την δόλια χρήση της πιστωτικής του κάρτας πρέπει να ερευνήσει τα στοιχεία της εταιρίας με την οποία πρόκειται να συναλλαγεί, δηλαδή αν υφίσταται αυτή η εταιρία, αν μπορεί να επικοινωνήσει με αυτή και γενικότερα την αξιοπιστία της. 

Επίσης αν πληρούνται κάποιοι τεχνικοί όροι ασφαλείας των δεδομένων μέσα στις ιστοσελίδες όπου δίνονται τα στοιχεία για την κατάρτιση της συναλλαγής. 

Αν πάρα ταύτα χρησιμοποιηθεί παράνομα η κάρτα του ο καταναλωτής πρέπει να προβεί σε έγγραφη διαμαρτυρία στην τράπεζα με την οποία να αρνείται την παράνομη συναλλαγή και να ζητήσει την επαναπίστωση του ποσού στην κάρτα του.